Upp och ned, ned och upp

Ibland undrar jag varför persienner går uppifrån och ned.
Varför har vi det så egentligen?
På promenad genom stan har jag sett att persiennälskare allt som oftast också gillar att ha insyddsskydd som täcker nertill. Vikskärmar eller filmplast fästa mot fönsterrutan. Vore det inte mer praktiskt om persiennerna helt enkelt gick nedifrån och upp istället?

Jag googlar mig fram till en persiennåterförsäljare som marknadsför sig med att de säljer "smarta persienner". Perfekt, tänker jag. På hemsidan går de ut starkt med att persienner inte enbart ska ses som solskydd utan också som inredning i sig. Som kund kan du få persienner med solautomatik, i alla möjliga olika färger och strukturer, designade efter eget önskemål erbjuds du persienner med mellan 16, 25, 35 och 50 mm bredd på lamellerna. Fantastiskt, tänker jag. En helt ny värld öppnar sig när jag klickar mig runt på sidan, sådant här hade jag ingen aning om. Men ingenstans hittar jag att det går att få persienner monterade så att de manövras nedifrån och upp. 
Bestämt trycker jag in siffrorna som anges till stockholmsbutiken.
- Eh...vad? Hur menar du nu? svarar mansrösten i luren på varm skånska och jag känner hur han verkligen försöker förstå vad jag vill ha.
- Nä, nä inte nedifrån och åpp. Men du kan allti få plissegardiner annårs, å de kan man ju dra såm du säger.
Plissegardiner är en veckad gardin som faller fritt utanpå fönstret förklarar han, det går att välja om veckgardinen ska gå att dra uppifrån och ned eller tvärtom, enda restriktionen är att du inte kan sätta dem emellan fönstert likt persienner. Men jag vill inte ge mig.
- Varför då da, varför finns inte persienner som fungerar som jag vill?
Mycket tillmötesgående börjar han sin utläggning om konsturktionsfrågan; det handlar om klassiska modeller, om snören och vinklar och vinklingar och drag och bredd och jag lyssnar och lyssnar, vaggas in i dialekten, gör allt för att förstå men när han tystnar finns fortfarande frågan kvar. Men varför? Vi har ju lyckats åstakomma enorma tekniska landvinningar, hur svårt kan det vara?
Men inget av detta säger jag till den vänlige skåningen.
Det skulle starta en ny teoretisk version och jag börjar känna mig som en tidstjuv eftersom jag inte har en tanke på att köpa någon persienn, ej heller plissegardin med veck - min undrar var ju inte mer än en undran. 
 - Kåm in över här. Jeo, jeo så kan du ju titta själv på allt vi har vet ja. Vi har massor, jeo, jeo å ja kan jelpare mer då.
Jag tackar så mycket för allt, säger att jag behöver fundera litet till men att jag gärna besöker butiken framöver. Så, precist innan vi lägger på tillägger han att nya hus oftast har täta fönster och därför efterfrågas inte persienner lika mycket längre. Folk föredrar plissegardinerna som blivit väldigt populära, han tror att det beror på att de ger en mer ombonad tygkänsla. Jag ler mot telefonen, undran besvarad.
                         


Kommentarer
Postat av: sophix

älskar dina upptåg! härligt att du tagit steget att dela med dig :)

2009-06-24 @ 23:41:21
Postat av: ooj oj oj

åhh, sån härlig pepp! du är fin du!

2009-06-30 @ 21:53:47
URL: http://oojojoj.blogg.se/

Hej, vad roligt att du hittat hit!
Kommentera gärna inlägget här, jag blir så himla glad!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback