Spaning i memo-världen

Någonting har hänt inom memo-världen.
Saker är definitivt inte som förr, konstaterar jag när jag snubblar över ett Mustasch memo och ett Tuttmemo i jakten efter presenter i den trendiga inredningsbutiken. För en tid sedan mottog jag själv ett Choklad memo i födelsedagspresent. Givarna visste förstås om min förkärlek för sällskapsspel, det i kombination med att jag älskar choklad måste vara den perfekta gåvan tänkte de säkert. Om jag blev glad? Absolut!
Men nu, i ljuset av min nya upptäckt, inser jag att memo-världen blivit en symbol för något annat. Något i skarp kontrast med mina barndomsminnen. Spelet som går ut på att para ihop två brickor med likadana motiv på brukade ju prydas av tämligen händelsefattiga och torra (pedagogiska) bilder, typ foton på hushållsartiklar, matvaror, djur och landskap. Visst minns ni?
Jag styr stegen mot leksaksbutiken i syfte att reda ut det här.
- Aahhh... gapar jag när jag ser mig om därinne. Idag växer man tydligen upp med Hello Kitty memo, Busiga Bebben memo, Barbapappa memo, Pippi memo och Mumin memo. I nästa butik kompletterar jag listan med Pettson och Findus memo.

- Vad är detta? frågar jag, drar hela listan och pausar sedan effektfullt med frågan hängande i luften.
- Jaa, alltså... men... ehh... något nytt vill jag väl jag väl inte påstå att det här är...  svarar en något förvånad produktutvecklare på landets ledande spel- och pusselkoncern. Hur menar du?
- Jo, jag har märkt att det liksom exploderat av memo-spel, säger jag, hänvisar till listan igen och avrundar med ett varför?
- Ja, det är ju ett klassiskt spel som är omtyckt och som funnits länge, de senaste tio åren har karaktärerna fått genomslag i spelet till skillnad mot tidigare, speciella karaktärer efterfrågas mer helt enkelt nu för tiden. Men så nytt nu är det ju inte...
- Nähä...kommer det besviket från mig när jag inser att jag bara inte hängt med i utvecklingen.
- Okej... försöker på nytt spår, efterfrågas det mer memo-spel nu plötsligt eftersom det finns så många olika sorter på marknaden?
- Nej, det vill jag väl inte påstå. Efterfrågan har varit stadig och jämn de senaste tio åren och ser nog likadan ut om man blickar framåt, säger hon. Det viktiga är att fånga karaktärerna som lockar och det är ju olika beroende på ålder och smak. Därför det finns så många olika sorters memo-spel på marknaden. Till exempel kommer Disney hela tiden upp med nya karaktärer som kan bli
memo-spel... sedan märker vi att det som farmor köper som memo-spel kanske inte är detsamma som barnet suktat efter. Också därför har vi olika sorter, vi har Laban-memo, Lilla Anna och Långa Farbrorn memo...
Jag hejdar henne i uppräkningen som jag nu vet kan bli hur lång som helst, tackar vänligast och vi lägger på luren.
Ny tanke.
Om allt handlar om att fånga karaktären ligger vuxenvärlden särskilt taskigt till. Mustasch memo plus Tuttmemo kan inte bli annat än Skäggiga Damen memo,  verkar absurt men är alldeles säkert snart i en butik nära dig.
Och jo, just det, hon kommer vara rund och god.
För hon har förätit sig på choklad.


Kommentarer
Postat av: Carisma95

Ha ha! Klockrent inlägg. Bra och roligt skrivet! Jag återkommer nog till dig också. :-)

2009-07-02 @ 21:03:11
URL: http://vastragotaland.blogspot.com
Postat av: missTv

Krönikör säger jag bara! Om tidningar hade något vett nu för tiden, skulle de kriga om att få publicera dig. Kram!

2009-07-05 @ 17:17:34
URL: http://misstv.blogspot.com
Postat av: ooj oj oj

Bugar och tackar för så härlig feedback! Blir så glad ;)

2009-07-07 @ 12:02:37
URL: http://oojojoj.blogg.se/

Hej, vad roligt att du hittat hit!
Kommentera gärna inlägget här, jag blir så himla glad!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback