Fallen ängel

Jag sitter på huk framför montern och granskar halssmyckena innanför glaset. Första gången jag var här var det för att välja ut födelsedagspresenten till sambons syster, andra gången för att välja ut en åt mig själv. Keramikerpetra som gör smyckena kallar dem för skyddsänglar, små änglar i stengods med förgyllda vingar. Besviket konstaterar jag att ingen innanför glaset känns rätt, rätar ut benen och går bort mot butiksbiträdet.
- Jag vill se skyddsänglarna bakom disken.
- ? ...  Jaså jaha. Nej, men alla änglar vi har ligger där i montern, finner hon sig och pekar åt hållet jag kom från.
- Nej men jag veeet att du har änglar i en låda bakom disken, kontrar jag segervisst.
Obehagligt lång tystnad och jag hinner i tanken formulera minst fem bättre alternativa sätt som jag kunde (borde) ha uttryckt mig på. Samtidigt ser jag misstänksamheten breda ut sig i hennes ansikte. Ändå böjer hon sig ner och letar bland lådorna.
- Ja, här hade vi visst en låda...

En efter en plockar jag upp de små änglarna, vänder och vrider på dem, låter dem kvala in i ordning topp-tre. Förklarande och överslätande berättar jag att jag varit här tidigare och köpt en ängel åt mig själv.
- Men jag behöver en ny nu för i morse krossade jag huvudet på den.
Som i ett trollslag är misstänksamheten utbytt mot vad som bara kan identifieras som avsmak. Lovar att det absolut är ett nedköp att gå från "märklig kund" till "miffot som krossar änglahuvuden".
- Alltså jag skulle sätta på mig kedjan i badrummet när jag tappade den och ängeln föll ner i handfatet och jaa... alltså, det var inte med flit... det var definitivt inte meningen...
Och just i den stunden finns inget hemskare än att vara en ängla-huvud-krossare. Ingen ursäkt tycks kunna sudda ut hennes ansträngda leende. Finns bara att snabbt grabba en av topp-tre, betala och försvinna ut.

Kommentarer
Postat av: sophix

men åh! du får hålla ängeln i ett stadigt grepp framöver.

2009-06-19 @ 04:25:29
URL: http://sophixtrix.blogspot.com/
Postat av: ooj oj oj

lovar att försöka, lär ju vara portad från butiken nu.

2009-06-20 @ 16:53:38
URL: http://oojojoj.blogg.se/

Hej, vad roligt att du hittat hit!
Kommentera gärna inlägget här, jag blir så himla glad!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback